LA MEDITACIÓN CONSCIENTE PARECE AYUDAR A MEJORAR LA CALIDAD DEL SUEÑO

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PSIQUIATRÍA

ÁREAS TEMÁTICAS

                         TRASTORNOS DEL SUEÑO

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18 febrero, 2015

Fuente: JAMA Internal Medicine
Fecha: Febrero 2015
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MADRID, 16 (EUROPA PRESS)

Prácticas de meditación consciente (‘mindfulness’) han permitido mejorar la calidad del sueño de los adultos mayores con trastornos del sueño moderados en un ensayo clínico que compara la meditación con programa más estructurado centrado en el cambio de hábitos de insomnio y establecer una rutina antes de acostarse, según un artículo publicado en la edición digital de ‘Archives of Internal Medicine’.

Se estima que el 50 por ciento de las personas de 55 años o mayores tienen algún tipo de problema de sueño. Los trastornos del sueño moderados en los adultos mayores están asociados con mayores niveles de fatiga, estado de ánimo alterado, síntomas depresivos y una reducción de la calidad de vida, según con el fondo del estudio.

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El investigador principal, David S. Black, de la Universidad del Sur de California, Los Ángeles, Estados Unidos, y coautores llevaron a cabo un pequeño ensayo clínico en Los Ángeles en 2012 y su análisis incluyeron a 49 individuos (con una media de 66 años).

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El ensayo incluyó a 24 personas que participaron en prácticas estandarizadas de meditación consciente (MAP, por sus siglas en inglés) y 25 individuos que participaron en una intervención basada en educación para la higiene del sueño (SHE, por sus siglas en inglés). Las diferencias entre los grupos se midieron utilizando el Índice de Calidad del Sueño de Pittsburgh (PSQI, por sus siglas en inglés), un cuestionario ampliamente utilizado de trastornos del sueño.

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Los participantes en el grupo MAP mostraron una mejora con respecto a los del grupo de SHE, con puntuaciones medias PSQI de 10,2 al inicio y 7,4 después de la intervención, frente al paso de 10,2 puntos al inicio y 9,1 después de la intervención, respectivamente. El grupo MAP también mostró una mejoría con respecto al grupo SHE en mediciones secundarias sobre los síntomas del insomnio, los síntomas de la depresión, la interferencia en la fatiga y la gravedad de la fatiga. Sin embargo, no se observaron diferencias entre los grupos para la ansiedad, el estrés o la señalización inflamatoria, que se redujo en ambos grupos a lo largo del tiempo.

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Para acceder al texto completo es necesario consultar las características de suscripción de la fuente original:http://archinte.jamanetwork.com/journal.aspx

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FUENTE:
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Importance  Sleep disturbances are most prevalent among older adults and often go untreated. Treatment options for sleep disturbances remain limited, and there is a need for community-accessible programs that can improve sleep.

Objective  To determine the efficacy of a mind-body medicine intervention, called mindfulness meditation, to promote sleep quality in older adults with moderate sleep disturbances.

Design, Setting, and Participants  Randomized clinical trial with 2 parallel groups conducted from January 1 to December 31, 2012, at a medical research center among an older adult sample (mean [SD] age, 66.3 [7.4] years) with moderate sleep disturbances (Pittsburgh Sleep Quality Index [PSQI] >5).

Interventions  A standardized mindful awareness practices (MAPs) intervention (n = 24) or a sleep hygiene education (SHE) intervention (n = 25) was randomized to participants, who received a 6-week intervention (2 hours per week) with assigned homework.

Main Outcomes and Measures  The study was powered to detect between-group differences in moderate sleep disturbance measured via the PSQI at postintervention. Secondary outcomes pertained to sleep-related daytime impairment and included validated measures of insomnia symptoms, depression, anxiety, stress, and fatigue, as well as inflammatory signaling via nuclear factor (NF)–κB.

Results  Using an intent-to-treat analysis, participants in the MAPs group showed significant improvement relative to those in the SHE group on the PSQI. With the MAPs intervention, the mean (SD) PSQIs were 10.2 (1.7) at baseline and 7.4 (1.9) at postintervention. With the SHE intervention, the mean (SD) PSQIs were 10.2 (1.8) at baseline and 9.1 (2.0) at postintervention. The between-group mean difference was 1.8 (95% CI, 0.6-2.9), with an effect size of 0.89. The MAPs group showed significant improvement relative to the SHE group on secondary health outcomes of insomnia symptoms, depression symptoms, fatigue interference, and fatigue severity (P < .05 for all). Between-group differences were not observed for anxiety, stress, or NF-κB, although NF-κB concentrations significantly declined over time in both groups (P < .05).

Conclusions and Relevance  The use of a community-accessible MAPs intervention resulted in improvements in sleep quality at immediate postintervention, which was superior to a highly structured SHE intervention. Formalized mindfulness-based interventions have clinical importance by possibly serving to remediate sleep problems among older adults in the short term, and this effect appears to carry over into reducing sleep-related daytime impairment that has implications for quality of life.

Trial Registration  clinicaltrials.gov Identifier: NCT01534338

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